Мурунзань кирдинь прамась | The Decline of the Moxel

Ad fontes, jalganke!


Вэйверли аббатстваса ули фкя питни кагод Чингизидонь Ордань (татар-монголхнень) врьгятемаснон колга. Равань Булгархнень масторда меле кисна синь ащесь, кода содасаськ, Русть лангс. Лемоц тя каготть «De Facto Ungarie Magne, a Fratre Riccardo Invento Tempore Domini Gregorii Pape Noni». Тоса азондови врьгятихнень ушмовийснон колга, мезе сон ащесь машты торпингень вяти, башка пяк кяжи эди киньге аф ужяльди алятнень эзда.

Эди вов нинге мезе тяштьф: «Мокшень каназорсь Пуреш, кона ушманонзон мархта мянь Легницав пачкодсть, башка ужяленди, тоса татар-монголхне синь сембонь шавондозь...». Видекс аф мокшетне ульсть тяфтамкс, кода колгаст азонды мадьяронь аббатсь? Кши сускомть добувамац вятезе синь лия ломаттнень розарямс эди шавондомс сембонь, кит лисендсь киснон лангс? Ламоцне тяфта эди арьсихть.

Башка кда лацкас лувомс тя эрямопингонь кагодть эди нинге панжемс тага фкя лацонза сяка жа пингонь, то сай шарьхкодема, мезе тевсь аф стане ащесь. Морафтсак фкя мадьяронь миссионерсь — Юлиан (кафцьке сёрматне шачсть 1235-1236 кизоня), азондомок татар-монголхнень молемаснон колга 1236 кизоня Мокша Мастору върьгятсь Зърнянь Ушма. Мъзярда Пуреш арась Батунь кяденьгирдикс 1237 кизоня Атямас полаясь Явропу якамасонза мокшень ушмонц мархта. Атямас сонь алянц мархта шавфольхть мадомста веста 9.IV.1241 кизоня Легнице тюремань карша...

Вов тяфта тевсь эди ульсь — аф эсь мяльсост, аф мяль вельде! 1253 кизоня Рубрук тяшьц тяфта — Саратак мельгя сави масторсь Зърнянь Ушмань Дон-ляйть эзда ушедомс эди Рава-ляйти молемс, вярьге масторса эряйхть Моксель, коза пачкодсьть татархне 1238 кизоня. Эрясть «ся Саратаконь масторса» ся пингеня, аньцек «кафта ломатьнал: Моксель (тувонь палда ярцахне ) эди Мердинис (мусульматтне, конат тувонь палда ашесть ярхца)». Кода минь кулендине Пурешсь цёранс мархта, сонц тусь татар-монголхнень мархта (мес сон стане тийсь кивок тени аф азсы), мокшень модотненьди татар-монголхне кадси сонцень ломанть.

Кали Мадьяронь масторса Пурешть ломаньзон мархта шавозь, Мокшень масторса Пурешть стерец киподсь татор-монголхнень коряс эди сембонь шавозь. Тяфта эди ульсь, а тись Пурешсь тяфта аньцек фканкса. Субедэень мархта тусь Яврупав, сяс мес теенза макссть варама, сице Мокшень масторть сянкса аф розарясазь эди ломаттнень аф шавондсазь. Башка омба масторса Пурешть Атямас цёранц мархта шавозь, мокшетнень вятисна татар-монголхнень каршес ульсь сямельде Наручадсь.

Меколи рана кенярдсть кичкор пильге душматтне, бта Мокшень Масторть сась пец. Мокшетне кеподсть эди сядонга оцю вийхть.


P.S. Topak ušetksnendi, jalganke!


There in England is the Waverley Abbey, which keeps an invaluable document: “Message from the Hungarian Bishop to the Bishop of Paris on the Tatars.” For the Moksha history of the developed Middle Ages, this is a very important (if not one of the most valuable) find. So, it says: “On the way ahead of them (the Mongol-Tatars) are tribes called Mordvans [in fact, they were the ethnic Mokshas], who indiscriminately destroy the people they meet.”


Did the medieval Mokshas (Mordvans) really think about raiding, ruining other nations and cruelly dealing with everyone who stood in their way? It is enough to study this document better, and also look at another one — “Letter from Brother Julian on the Mongol War.” (Both of these messages should be dated 1235-1236).

You have to know, that the Hungarian monk Julian wrote the following note: “In all the conquered kingdoms, they immediately kill princes and nobles who inspire fear that they might someday offer any resistance. Having armed warriors and villagers fit for battle, they send them against their will into battle ahead of them.” That's the whole point — they went against their will!

From the notes of the 13th century Flemish traveler Guillaume de Rubruk, it is known that on September 4, 1236, Batu Khan declared war on the Mokshas, seizing their lands only 5 years later. In that time, there was a military alliance between Moksha and the Mongols, according to which Puresh, at the head of his army, as an ally and vassal, was supposed to join the Mongols in their campaign to the West.

At the beginning of 1241, the Mongol army crossed the Carpathians and invaded Poland. The Mokshas, who were in the vanguard, took part in the capture of Lublin and Zawichost, but rebelled during the battle for Legnica. The Golden Horde did not forgive the violation of the treaty and punished Puresh and his son Atyamas, who were beheaded; they reached Legnica itself, but unfortunately, they were killed there by the Tatar-Mongols. So, a few others managed to escape from the revenge of the Mongols to the north and west of Poland, saving their lives.





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Кто такие мокшане и чего они хотят?

О народе Фиссагетов

Тюштя, Чудь и его загадка